torsdag 14 november 2013

"Santa's little helper"

Nu är det full fart inför julmarknaden på Gammlia, Umeå. Det börjar bli bråttom och jag försöker att inte känna mig stressad. Det går sådär... Med stresståligheten, menar jag. Glasyrproverna bränns först nästa vecka och blir de dåliga vet jag inte riktigt hur det går. Jag har hunnit tillverka en hel del men det tar tid att bränna och vi är nu två stycken med varsin ugn, i varsin lokal, och för att undvika att propparna ryker så samsas vi om bränntiderna. Som tur är har jag haft hjälp av vovvarna den här veckan! Molly och Kajsa har hängt med mig i verkstaden och Molly, som är tio månader, har till och med "bättrat på" mina alster... Snabbt lärde jag mig att inte ha obrända saker på noshöjd. En tuggad uggla här och en kantstött mugg där hann det bli. Men det är härligt med sällskap!

Idag lärde jag mig också hur det går om man glömmer att slå på ventilationen när ugnen är igång... Gas. (Alla organiska rester i leran bränns under en sköjbrännin och gas bildas.) Kan meddela att det var MYCKET av den sorten i rummet när jag kom dit i morse... Jag är fortfarande inte helt övertygad om att allt var som det skulle utan oroar mig fortfarande att allt i ugnen har smält ihop till en enda klump... Hemska tanke!

Muggar, ljusstakar och två ugglor
Ljusstakar i nya leran. Spännande!
Ugglor redo för vinterkylan!
"Santas's little helper", Kajsa softar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar