torsdag 31 oktober 2013

Ugnsöppning!

Det var med en känsla av högtidlighet som jag försiktigt öppnade locket till ugnen idag. Till min glädje var allt helt och fint! Jag kände mig riktigt tillfreds när jag plockade upp mugg efter mugg, skål efter skål och placerade på en av verkstadens hyllor. Nu är jag redo att prova mina glasyrblandningar. Min skräck är att de ska rinna av proverna och ner på de dyrbara ugnsplattorna! Ve mig! Därför kommer jag köra en skröjbränning till där jag bränner mina egenhändigt utkavlade skyddsplattor i keramik. Då kan glasyrerna få rinna hur mycket de vill. Fast de får ju hemskt gärna sitta där de ska... Jag upptäckte idag att den skamligt billiga köksvågen jag införskaffade började få frispel och visade alla möjliga vikter utan att jag ens hade ställt något på den. Redan igår när jag blandade glasyrprover tyckte jag att den betedde sig skumt och blev orolig att jag fått fel mått på råmaterialen. Idag stärktes min misstänksamhet när ett av proverna såg "fel" ut. Det var bara något som inte stämde... Jag blir nog tvungen att öppna upp plånboken lite mer och köpa en dyrare variant av köksvåg. Ibland straffar det sig att vara snål.

Tadaaa! Härliga syn!
Kameliamuggar som ska glaseras vita.
Ugglor, garnskålar och muggar samsas om utrymmet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar