onsdag 7 november 2012

Att fästa öron

Att få till ett bra öra på en mugg är avgörande för hur bekväm muggen blir att hålla i. En mugg med ett felformat öra/handtag blir obalanserad och obekväm. Men lite klurigt är det att få till den där "rätta" formen. Det finns dessutom en uppsjö av olika handtag och vilken typ man tycker om är en smaksak. Jag har ett antal muggar hemma med mer eller mindre knepiga öronformer som gjordes innan jag började få kläm på det hela. (Men det är fortfarande knepigt ibland...) Övning, men också många fina tips från den pensionerade keramikläraren Yngve, har varit till stor nytta. Yngve är alltid på plats i verkstaden och är som en uppslagsbok inom ämnet!

Muggen och örat får inte ha torkat för mycket. De får heller inte vara för fuktiga för då riskerar örat att tynga ut muggens sida. Jag kavlar handtaget, jag har provat tekniken att "dra" ett handtag men jag föredrar att kavla. När örat är utskuret ges det den form jag vill ha. Därefter får handtaget ligga och torka till så pass att det håller formen när jag lyfter upp det. Jag markerar sedan på muggen vart fästena kommer att hamna och rispar upp ytan något. Detsamma görs på örat. På med slickers.
Örat trycks försiktigt fast och det är viktigt att hålla koll så det inte blir skevt eller hamnar snett.
För att minska risken för sprickor och att örat lossnar brukar jag rulla små korvar som jag trycker ut ovanpå skarvarna. Putsa till alla kanter med en fuktig svamp.
Två färdiga muggar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar