lördag 10 november 2012

Skålar på gång

Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag inte var så förtjust i att dreja skålar. Av någon anledning var det dock precis vad jag fick för mig att dreja igår. Det hann bli fyra stycken under eftermiddagens sista timmar och tanken är att det ska bli några skålar till. Skålar till frukost, om man vill äta fil och flingor till exempel, är aldrig fy skam och mina nuvarande borde jag ha slängt för länge sedan. Kanske är de jag gjorde igår något stora för att vara frukostskålar men när de minskar med 10% i torkning och bränning så hoppas jag att de blir lagom. Det är förresten klurigt med den där krympningen. Den måste alltid vara med i beräkningen och ändå är den inte alltid det...Ibland känns det som om saker krymper till fingerborgsstorlek och andra inte krymper alls. De här skålarna har jag i alla fall tänkt doppa i glasyren vit tenn; den enda glasyr jag använder på den rödbrännande leran. Blir toppenfint!



2 kommentarer:

  1. Ja du.. Jag vet inte riktigt än. Strax under 200:- borde väl vara vettigt. :)

    SvaraRadera