lördag 17 november 2012

Nya experiment och tekniker!

Jag har egentligen aldrig vågat prova att skulptera. Jag tyckte inte om det under skoltidens bildlektioner och har därför inte gett det en ny chans. Vid ett tillfälle i våras gjorde jag faktiskt ett halvhjärtat försök att skapa en fågel men när den snarare såg ut som en mandelpotatis med näbb istället för en söt fågel så gav jag snabbt upp. Nu fick jag ändå för mig att prova igen men med något som jag, och mina fingrar, har lite mer vana av i och med fimolera och miniatyrskapande. Det blev en ljushållare för värmeljus med julmotiv; kanske något mer för barn än för vuxna? Jag blev väldigt nöjd med resultatet förutom att ljushållaren blev för liten. Den är nu innan bränning (och krympning 10%) så som den borde vara när den är helt färdig. Dessutom ska det ju på ett lager glasyr så ljuset kommer inte att rymmas... Jag får göra fler med andra ord.

Den här kommer jag att måla med engob i olika, passande färger. Jag funderar på att svampa på lite oxider också för att få mer liv och djup i till exempel granen och nallen. Sedan kommer jag att doppa alltihop i transparent glasyr. Bilder på slutresultatet kommer senare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar