tisdag 19 februari 2013

Muggar och hänklar

Muggar och koppar är så tacksamma att dreja. Det går fort och man behöver inte tampas med stora monsterklumpar på drejskivan. Det jag inte gillar så mycket med koppar och muggar är dock hänklarna (öronen). Det tar en sådan tid att fästa dem på alla muggar och min nacke storstrejkar... I början försökte jag lära mig att dra alla hänklar men fy vad det inte var min grej! Nej jag håller mig till att kavla dem; varje öra skärs sedan ut och läggs för att torka en aning i den form jag vill att de ska ha. (se bilderna nedan.) Sedan är det bara att jobba sig igenom mugg efter mugg tills alla öron är på plats. Jag försöker stänga av hjärnan när den börjar skicka ut "tråksignalerna" och tänka att jag är en maskin. Men jag kan egentligen inte klaga! Jag frågade en av mina favoritkeramiker Frida Anthin Broberg (Fab keramik) hur många muggar hon brukar göra på en dag. 30 stycken! Och då också 30 fruktade hänklar! Satt i det perspektivet blir det lite komiskt att jag suckar när det är dags för mig att fästa sex stycken...

Fyra stycken av mina sex muggar. Hänklarna ligger på tork.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar