torsdag 17 oktober 2013

Nattvaka

Med hjälp av ett gäng starka karlar lyftes 100-kilosugnen upp för trappan till min verkstad. Nu står den på två plattor brandsäker cembrit och ser ut som något som snarare hör hemma i rymden. Första bränningen gick av stapeln häromdagen men då endast fylld med sättmaterial (plattorna som keramiken sedan ställs på). Allt för att se så ugnen fungerade som den skulle och inte skadats i frakten. Bränningen gick bra men jag vågade inte lämna ugnen och åka hem så det blev till att fint vänta. Klockan 00:00 var den färdig efter att ha legat en timme på 1200 grader och då kunde jag slappna av och åka hem. Gissa om jag var trött!

Under de tolv timmarna jag huserade i verkstaden fick jag i alla fall en hel del gjort. Garnskålar gjordes färdiga och en av skålarna fick sällskap av en liten katt på kanten. Jag vet dock inte om jag tycker att det ser ut som en katt... Ovan vid kissemissar som jag är så verkar jag inte ha kattformerna i fingrarna... Det blir till att träna på det.

Sputnik är igång!
"Ro ro barnet, katten hänger i garnet" -eller i det här fallet så sover katten på garnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar