fredag 28 september 2012

Höstlöv

Jag är inne på höstliga banor just nu. Ljusstakar, stora temuggar, lövknappar och lövsmycken. Knapparna är gjorda med hjälp av en gjutform som jag har gjort medan halssmycket och broscherna är gjorda med riktiga löv som kavlats mot lera. I det här fallet är det porslinslera som blir extra slät och vit efter bränning. Jag upplever dessutom att glasyrerna blir klarare på porslinsleran jämfört med på stengodset. Porslinlera kan man dessutom kavla tunnare och ändå få ett hållbart resultat. Många plus! Jag tycker att broscherna blev rätt bra så jag funderar på att göra fler innan alla löv från trädet har gulnat och fallit ner på marken.

Ljusstakarna (nämnda ovan) som jag drejat har jag doppat i röd glasyr. Spännande, spännande! De är gjorda efter mycket om och men kan jag tala om... Egentligen hade jag tänkt göra många ljusstakar men ICKE! Fy vad svårt! Snett och vint, vobbligt och hemskt. Antingen blev ljusstaken för bred för ljuset eller för grund...  Jag har lagt ner det projektet -tror jag. Ni får väl se några av dem sedan när de är brända.


Vackra broscher med swarovski-kristaller.
Halssmycken som ska hängas på läderband.
Knappar till stickade vantar eller en mössa kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar