onsdag 17 oktober 2012

Ge liv åt keramiken



Det går att skapa många fina effekter med hjälp av strukturer. Det enda som sätter stopp är fantasin. Spets, stämplar, tyger, avtryck av olika berlocker med mera kan sätta en extra piff på föremålet. Valet av lera och glasyr kan antingen förstärka eller försvaga effekten av strukturen. En mer transparent glasyr kan framhäva mönstret medan en mer täckande försvagar. Till exempel en vit, spetskavlad lera som täcks med vit glasyr ger i ett mindre tydligt mönster än en mörkare, spetskavlad lera som täcks av samma glasyr. Använder du en vit lera men ändå vill att mönstret ska synas väl kan du använda en glasyr endast i själva mönstret. (Se hjärtana här nedan.)




Jag har gjort många egna avtryck (formar) i lera eller i fimolera. I den sistnämnda plastleran krymper inte avtrycket vilket kan vara en fördel. En del av formarna använder jag för att göra knappar, som ugglorna, andra för att använda som detaljer på exempelvis en mugg eller en skål. För att göra formar använder jag en hel del berlocker antingen köpta i pärlbutiker eller på loppisar men jag har också gjort formar av snäckor, ekollon och vackra nycklar. Många gånger ger mönster och figurer mer liv åt alstren men många gånger kommer man också lång med enkelhet!



Först tar jag en köpt stämpel och gör en form. När formen är bränd kan jag pressa ner lera i den och få ett hjärta att dekorera till exempel utsidan av en mugg.
Ett urval av alla mina spetsar och formar.













2 kommentarer:

  1. Vilken lera använder du dig av? :)

    SvaraRadera
  2. Hej Nina!

    Jag har tillgång till lite olika leror i den öppna keramikverkstaden där jag håller till. Det finns vit lera, rödbrännande lera, lera med små prickar som framträder efter glasyrbränning och så finns det porslins- och papperslera. Jag är väldigt fäst vid alla fyra och använder dem alla men väljer lera utifrån vad jag ska göra. :)
    /Märta

    SvaraRadera