torsdag 25 oktober 2012

Ljuslyktor

Med en bit spets och lite lera kan du göra enkla ljuslyktor. Du kavlar ut lera tunt och jämnt. Sedan lägger du spetsen ovanpå leran och kavlar över den några gånger. Dra bort spetsen och skär ut den storlek du behöver för att passa runt ljuslyktans botten.







Spetsen jag har använt är "taggig" och jag har valt att låta de spetsiga  kanterna vara lite slarvigt putsade. För att få ut bottnar har jag använt ett vanligt runt kakmått. Låt leran torka till en aning så att lyktan inte tappar formen när den ska monteras.













Rispa sidorna på bottnen, den nedre långsidan samt kortsidorna på det som ska bli lyktans kropp. Stryk på slickers och sätt ihop lyktan.










För att säkra alla skarvar och undvika sprickor måste de förstnämnda jämnas till. Till skarven på insidan bör du rulla till en tunn korv som du försiktigt trycker in mot bottnen och upp mot väggen.












Vill man så kan man lägga ner lite tidningspapper runt väggarna för att ge lite extra stöd. Torka, bränn, glasera, bränn igen och njut av levande ljus i dina lyktor. Jag har använt en vit glasyr till mina.



1 kommentar: